:::/::: تمدن :::/:::
علیرضا خانی
گفته میشود یک کمپانی آمریکایی برای به رخ کشیدن قدرت تکنولوژیاش، سیمی به ضخامت یکهزارم تار موی انسان دور قرقرهای پیچید و برای کمپانی رقیبش در ژاپن فرستاد.
مدتی بعد کمپانی ژاپنی همان سیم را پس فرستاد در حالی که روی آن سیم به فواصل منظم سوراخ شده بود.
اما آنها که گمان میبرند شکوه تمدن ژاپن از قدرت تکنولوژیک آن برمیخیزد، دچار سادهاندیشی و سطحینگریاند.
تمدن یگانه کالایی است که مبادله نمیپذیرد و فقط باید در درون یک ملت «تولید» شود.
اگر آن طور بودکه همه ملتها با خرید فناوری متمدن میشدند.
قدرت فناوری خیره کننده چشمبادامیهای ژاپن، به رغم همه جلال وشکوهش، «فرع»ی است کوچک بر تمدنی که این ملت آفریده است.
«اصل» این تمدن را بیش از آنچه در کارخانههای معظم ایالت اُزاکا بتوان یافت، در ویرانههای دلخراش ایالت فوکوشیما میتوان دید.
وقتی رفتار متمدنانه آوارگانی که از پی مخوفترین زلزله قرن، منظم و تمیز در صف آب میایستند وبی جنجال و هیاهو و ناسزا فقط به اندازه مصرف همان روز خود، آب دریافت میکنند با رفتار مردمان یک کشور جهان سومی، در شرایطی کاملا عادی، مقایسه میکنیم، معنای تمدن نمایان میشود.
در همه فیلمها و عکسهای خبری که از روزهای پس از زلزله و سونامی ویرانگر ژاپن منتشر شد یک صحنه درگیری، ازدحام، هجوم، غارت فروشگاه، ولع برای دریافت کمکهای اعطایی، بینظمی و حتی فریاد و جزع دیده نمیشد. یکی از خبرگزاریها خلاصه مشاهدات خبرنگارانش را چنین بازتاب داده است:
1ـ صفوف منظم آب و غذا بدون هیچ حرف زننده یا رفتار خشن.
2ـ هیچ ساختمانی در زلزله 9 ریشتری آسیب ندید. همه خسارتها مربوط به سونامی و ورود دریا به شهر بود.
3ـ غارتگری دیده نشد. زورگویی یا از دست دیگران ربودن دیده نشد. فقط تفاهم بود.
4ـ 50 نفر از کارگران نیروگاه اتمی، به رغم نشت مواد رادیو اکتیو، با از جان گذشتگی ماندند تا به خنک کردن دستگاهها ادامه دهند.
5ـ حتی یک مورد سوگواری شدید یا زدن به سر و صورت دیده نمیشد. مصیبت و غم همراه با طمانینه بود.
6 ـ مردم فقط اقلام مورد نیاز خود را تهیه کردند و این باعث شد به همه آب و آذوقه برسد.
7ـ مردم از افراد ناتوان و پیر و بیمار دستگیری میکردند. رستورانها قیمتها را کاهش دادند. یک خودپرداز بدون محافظ دست نخورده ماند.
8ـ همه دقیقاً می دانستند باید چه کاری انجام دهند. انگار بار دومی بود که این اتفاق افتاده است!
9ـ رسانهها در انتشار اخبار محتاط و دقیق بودند. از انتشار گزارشهای التهابآفرین خودداری میکردند و فقط اخبار آرامبخش پخش میشد.
10ـ هنگامی که در یک فروشگاه برق رفت، مردم اجناس را برگرداندند سرجایشان و به آرامی فروشگاه را ترک کردند.
این همان تمدنی است که بقیه محصولات و مصنوعات تمدنی، بر آن بنا شده است. چنین فرهنگ و چنان رفتار مدنی است که منجر به رشد و توسعه در همه عرصهها و همه ابعاد میشود.
به هرحال، تمدن را نه میتوان خرید و نه میتوان با شعار و دستور به دست آورد. «تمدن» محصولی است که باید در فرایندی عاقلانه، متعهدانه، هوشمندانه و بغایت منظم تولید شود. زمینه تولید تمدن نه دانشگاه و کارخانه و وزارتخانه و دولت، که «خانواده» و «آموزش و پرورش» است. تا عزمی نکنیم و حرکت به سمت تمدن را به صورت یک جهاد مستمر نیاغازیم، اگر از بام تا شام شعار دهیم، خاصیتی نخواهد داشت و هر چند شعار «ما متمدنترین مردم جهانیم» برای بالا بردن روحیه، شعار خوبی است اما فراموش نکنیم وقتی میخواهند میزان تمدن و توسعهیافتگی ما را اندازه بگیرند، به گفتارمان کاری ندارند، رفتارمان را میبینند.
_____________________________________________________
- دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ق.ظ
نویسنده: دکتر باکر احمد السرحان
نشر : سیته
جهانیسازی اقتصاد با دیدگاههای اسلامی
145 صفحه
نویسنده : هوشنگ مرادی کرمانی
نشر : معین
قصه های طنزآمیز از واقعیت های به ظاهر تلخ
224 صفحه
مولف : محسن عباسی
نشر : جامعه الزهرا
نقش رفتار والدین در تربیت فرزند
1132 صفحه